Test

Belsat TV

Loading...
Jump to navigation Jump to search
Belsat TV
Biełsat TV.jpg
Launched10 December 2007; 11 years ago (2007-12-10)
Owned byTelewizja Polska
Picture format4:3/16:9 576i (SDTV)
SloganBelsat - your right to choose (Белсат – тваё права выбару)
CountryPoland
LanguageBelarusian
Broadcast areaBelarus, Europe
HeadquartersWarsaw, Poland
Websitewww.belsat.eu
Availability
Satellite
Astra 4A12303 H / 25546 / 7/8 (SD / FTA)
Cable
VectraChannel 817
Streaming media
belsat.euWatch live

Belsat TV (Belarusian: Белсат, Biełsat, English: Belsat) is a satellite television channel aimed at Belarus. It is intended to provide an alternative to the censorship of Belarusian state-run television. Its slogan is "Belsat - your right to choose". The channel broadcasts in Belarusian and Russian, and is intended to provide entertainment and news of a standard comparable to the major TV channels of East-Central Europe.

Belsat is run under the aegis of Polish state-run television company Telewizja Polska (TVP), and is based primarily in Poland, where there is a significant Belarusian minority. It started broadcasting on 10 December 2007. The channel is run by about 70 journalists located in Poland, Belarus, and Lithuania.

Criticism[edit]

The President of Belarus, Alexander Lukashenko, has called Belsat a "stupid, uncongenial and unfriendly project".[1]

In September 2018, the former political activist Ivan Shyla was fired from Belsat after having posted a photo of Poland's president Andrzej Duda and US president Donald Trump on his Facebook page. The photo was accompanied by a critical comment which the top managers of Belsat, including personally its director Agnieszka Romaszewska-Guzy, who commented on the Facebook post, characterized as Shyla's disloyalty to Belsat[2] On the next day Ivan Shyla was removed from Belsat's editorial chats and received a message about his dismissal. The situation became a scandal and was covered by notable Belarusian and international media.[3][2][4]

Gallery[edit]

Further reading[edit]

  • Dempsey, Judy (April 23, 2011). "From Poland, Satellite TV Tries to Pierce the Belarus Media Muzzle". The New York Times.
  • Fairclough, Gordon (January 29, 2011). "Dissent Hits Belarus Via Warsaw". The Wall Street Journal.
  • Dempsey, Judy (January 21, 2013). "Cutting Red Tape on the E.U.'s Road to Change". The New York Times.
  • Applebaum, Anne (December 21, 2010). "In Belarus, a slide toward Eastern aggression". The Washington Post.
  • Gera, Vanessa (September 2, 2012). "Poles help people of Belarus, recalling own past". Associated Press. Archived from the original on April 14, 2013.
  • Easton, Adam (January 19, 2011). "Poland leads EU push for change in Belarus". BBC News.the BBC
  • Kuokkanen, Markus (May 11, 2012). "Joke is on dictator in Belarussian dissident media". Washington Times.
  • Mackinnon, Amy (Mar 6, 2017). "Why Europe’s Last Dictator May Suddenly Need Uncensored TV". Coda Story

References[edit]

External links[edit]