Test

The Washington Times

Loading...
Jump to navigation Jump to search

The Washington Times
Reliable Reporting. The Right Opinion.
Washtimesfrontapril5.jpg
Front page for August 22, 2016
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Operations Holdings (via The Washington Times, LLC)
Founder(s)Sun Myung Moon
PublisherLarry Beasley
Editor-in-chiefChristopher Dolan
General managerDavid Dadisman[1]
News editorVictor Morton
Managing editor, designCathy Gainor
Opinion editorCharles Hurt
Sports editorDavid Eldridge
FoundedMay 17, 1982; 37 years ago (1982-05-17)
LanguageEnglish
Headquarters3600 New York Avenue NE
Washington, D.C., U.S.
CityWashington, D.C.
CountryUnited States
Circulation59,185 daily (as of November 2013)[2]
ISSN0732-8494
OCLC number8472624
Websitewww.washingtontimes.com Edit this at Wikidata

The Washington Times is an American daily newspaper published in Washington, D.C., that covers general interest topics with a particular emphasis on national politics. Its broadsheet daily edition is distributed throughout the District of Columbia and in parts of Maryland and Virginia. A weekly tabloid edition aimed at a national audience is also published.[3]

The Washington Times was founded on May 17, 1982, by Unification movement leader Sun Myung Moon and owned until 2010 by News World Communications, an international media conglomerate founded by Moon. It is currently owned by Operations Holdings, which is owned by the Unification movement.[4][5]

Throughout its history, The Washington Times has been known for its conservative political stance.[6][7][8][9] It has drawn controversy for publishing racist content, including commentary and conspiracy theories about United States president Barack Obama[10][11] and support for neo-Confederatism.[12] It has published material promoting Islamophobia.[13] It has published many columns which reject the scientific consensus on climate change,[14][15][16] as well as ozone depletion[17] and second-hand smoke.[18][19]

History[edit]

Beginnings[edit]

The Washington Times was founded in 1982 by News World Communications, an international media conglomerate associated with the Unification movement which also owns newspapers in South Korea, Japan, and South America, as well as the news agency United Press International.[20] Bo Hi Pak, the chief aide of church founder and leader Sun Myung Moon, was the founding president and the founding chairman of the board.[21] Moon asked Richard L. Rubenstein, a rabbi and college professor who had written on the Holocaust, to serve on the board of directors.[22] The Washington Times' first editor and publisher was James R. Whelan.

At the time of founding of The Washington Times, Washington had only one major newspaper, The Washington Post. Massimo Introvigne, in his 2000 book The Unification Church, said that the Post had been "the most anti-Unificationist paper in the United States."[23] In 2002, at an event held to celebrate The Washington Times' 20th anniversary, Moon said: "The Washington Times is responsible to let the American people know about God" and "The Washington Times will become the instrument in spreading the truth about God to the world."[24]

The Washington Times was founded the year after the Washington Star, the previous "second paper" of D.C., went out of business. A large percentage of the staff came from the Washington Star. When The Washington Times began, it was unusual among American broadsheets in publishing a full color front page, along with full color front pages in all its sections and color elements throughout. It also used ink that it advertised as being less likely to come off on the reader's hands than the type used by the Post.[25] When The Washington Times began it had 125 reporters, 25 percent of them Unification Church members.[26]

Some former employees, including Whelan, have insisted that The Washington Times was always under Moon's control. Whelan, whose contract guaranteed editorial autonomy, left the paper when the owners refused to renew the contract.[27] Three years later, editorial page editor William P. Cheshire and four of his staff resigned, charging that, at the explicit direction of Sang Kook Han, a top official of the Unification movement, then-editor Arnaud de Borchgrave had stifled editorial criticism of political repression in South Korea.[28] In 1982, The Washington Times refused to publish film critic Scott Sublett's negative review of the movie Inchon, which was also sponsored by the Unification movement.[29]

After a brief editorship under Smith Hempstone, Arnaud de Borchgrave (formerly of the United Press International and Newsweek) was executive editor from 1985 to 1991.[30] Borchgrave was credited for encouraging energetic reporting by staff, but was known to make unorthodox journalistic decisions. During his tenure, The Washington Times mounted a fund-raising drive for Contras rebels in Nicaragua and offered rewards for information leading to the arrest of Nazi war criminals.[31][32]

President Ronald Reagan is said to have read The Washington Times every day during his presidency.[33] In 1997 he said, "The American people know the truth. You, my friends at The Washington Times, have told it to them. It wasn't always the popular thing to do. But you were a loud and powerful voice. Like me, you arrived in Washington at the beginning of the most momentous decade of the century. Together, we rolled up our sleeves and got to work. And—oh, yes—we won the Cold War."[34]

Wesley Pruden editorship[edit]

Wesley Pruden was named executive editor of The Washington Times in 1991. He had been at The Washington Times since 1982, working as a correspondent and later as managing editor.[35] During his editorship, the paper took a strongly conservative stance. Controversy ensued when Pruden was accused of pushing nativism.[36]

The Washington Times newsroom

In 1992 North Korean president Kim Il Sung gave his first and only interview with the Western news media to Washington Times reporter Josette Sheeran (who later became Executive Director of the United Nations World Food Programme).[37]

In 1992, The Washington Times had only one-eighth the circulation of the Post (100,000 compared to 800,000) and that two-thirds of its subscribers also subscribed to the Post.[38] In 1994, The Washington Times introduced a weekly national edition. It was published in a tabloid format and distributed nationwide.[39]

In 1992 Walter Goodman, writing in the New York Times, said that the administration of George H. W. Bush was encouraging the political influence of The Washington Times and other Unification movement activism in support of United States foreign policy.[40]

In 1997 the Washington Report on Middle East Affairs, which is critical of U.S. and Israeli policies, praised The Washington Times along with The Christian Science Monitor, owned by the Church of Christ, Scientist, and The Washington Times' sister publication The Middle East Times, for what it called their objective and informative coverage of Islam and the Middle East, while criticizing the generally pro-Israel editorial policy of The Washington Times. The Report suggested that these newspapers, being owned by religious institutions, were less influenced by pro-Israel pressure groups in the United States.[41]

In 2004, Washington Post columnist David Ignatius reported that Chung Hwan Kwak, a top leader of the Unification movement, wanted The Washington Times to "support international organizations such as the United Nations and to campaign for world peace and interfaith understanding." This, Ignatious wrote, created difficulties for Pruden and some of The Washington Times' columnists. Ignatius also mentioned the Unification movement's reconciliatory attitude towards North Korea, which at the time included joint business ventures, and Kwak's advocacy for greater understanding between the United States and the Islamic world as issues of contention. Ignatius predicted that conservatives in Congress and the George W. Bush administration would support Pruden's position over Kwak's.[42]

In 2006 Moon's second oldest son Hyun Jin Moon, president and CEO of The Washington Times' parent company News World Communications, was in the process of ousting managing editor Francis Coombs because of accusations of racist editorializing. Coombs had made a number of racist and sexist comments, for which he was in the process of being sued by his colleagues.[43]

Post-Pruden years[edit]

The printing and distribution center of The Washington Times

In January 2008, Pruden retired and John F. Solomon began as executive editor of The Washington Times. Solomon had previously worked for the Associated Press and The Washington Post, and had most recently been head of investigative reporting and mixed media development at the Post.[44][45][46] Within a month, The Washington Times changed some of its style guide to conform more to what was becoming mainstream media usage. The Washington Times announced that it would no longer use words like "illegal aliens" and "homosexual," and in most cases opt for "more neutral terminology" like "illegal immigrants" and "gay," respectively. The Washington Times also decided to stop using "Hillary" when referring to Senator Hillary Clinton, and the word "marriage" in the expression "gay marriage" would no longer appear in quotes in the newspaper. These changes in policy drew criticism from some conservatives.[47] Prospect magazine attributed the Times' apparent political moderation to differences of opinion over the United Nations and North Korea, and said: "The Republican right may be losing its most devoted media ally."[48]

Times dispenser

In November 2009 The New York Times reported that The Washington Times would no longer be receiving funds from the Unification movement and might have to cease publication or go to online publication only.[49] Later that year, The Washington Times fired 40 percent of its 370 employees and stopped its subscription service, instead distributing the paper free in some areas of Washington including branches of the government. A subscription website owned by the paper, theconservatives.com, continued, as did The Washington Times' three-hour radio program, America's Morning News.[50] The Washington Times announced that it would cease publication of its Sunday edition, along with other changes partly in order to end its reliance on subsidies from the Unification movement ownership.[51] On December 31, 2009, it announced that it would no longer be a full-service newspaper, eliminating its metropolitan-news and sports sections.[52][53]

In July 2010, the Unification movement issued a letter protesting the direction The Washington Times was taking and urging closer ties with it.[54] In August 2010, a deal was made to sell The Washington Times to a group more closely related to the movement. Editor in chief Sam Dealey said that this was a welcome development among The Washington Times' staff.[55] In November 2010, Moon and a group of former editors purchased The Washington Times from News World Communications for $1. This ended a conflict within the Moon family that had been threatening to shut down The Washington Times completely.[56] In March 2011 The Washington Times announced that some former staffers would be rehired and that the paper would bring back its sports, metro, and life sections.[57] In June 2011, Ed Kelley, formerly of The Oklahoman, was hired as editor overseeing both news and opinion content.[58]

In 2012, Douglas D. M. Joo stepped down as senior executive, president, and chairman of The Washington Times.[59] The Washington Times president Tom McDevitt took his place as chairman, and Larry Beasley was hired as the company's new president and chief executive officer.[60] In 2013, The Washington Times worked with Herring Networks to create the new conservative cable news channel One America News, which began broadcasting in mid‑2013.[61]

In July 2013, John F. Solomon returned as editor and also served as vice president of content and business development.[62][63] Around the same time, The Washington Times hired David Keene, the former president of the National Rifle Association and American Conservative Union chairman, to serve as its opinion editor.[64] Solomon's tenure was marked by a focus on profitability. Solomon left The Washington Times for Circa News in December 2015.[65]

Finances[edit]

In 1991, Moon said he had spent between $900 million and $1 billion on The Washington Times.[66] By 2002, Moon had spent between $1.7 billion and $2 billion according to different estimates.[67][68] The Washington Times had its first profitable month in September 2015, ending the streak of losses in the paper's first 33 years.[69]

Political stance, content and controversies[edit]

The Washington Times holds a conservative political stance.[6][7][8][9] The Columbia Journalism Review wrote in 1995, "The Washington Times is like no major city daily in America in the way that it wears its political heart on its sleeve. No major paper in America would dare be so partisan."[35] The Washington Post reported in 2002, "The Times was established by Moon to combat communism and be a conservative alternative to what he perceived as the liberal leanings of The Washington Post. Since then, the paper has fought to prove its editorial independence, trying to demonstrate that it is neither a "Moonie paper" nor a booster of the political right but rather a fair and balanced reporter of the news."[24]

In 2007 Mother Jones said that The Washington Times had become "essential reading for political news junkies" soon after its founding, and described the paper as a "conservative newspaper with close ties to every Republican administration since Reagan."[70]

In a 2008 Harper's Magazine essay criticizing American conservatism, American historian[71] Thomas Frank linked The Washington Times to the modern American conservative movement, saying, "There is even a daily newspaper—The Washington Times—published strictly for the movement's benefit, a propaganda sheet whose distortions are so obvious and so alien that it puts one in mind of those official party organs one encounters when traveling in authoritarian countries."[72]

In 2009, The New York Times noted that The Washington Times had been "a crucial training ground for many rising conservative journalists and a must-read for those in the movement. A veritable who's who of conservatives—Tony Blankley, Frank J. Gaffney Jr., Larry Kudlow, John Podhoretz and Tony Snow—has churned out copy for its pages."[49] The Columbia Journalism Review noted that reporters for The Washington Times had used it as a springboard to other mainstream news outlets.[68]

In 2002 Post veteran Ben Bradlee said, "I see them get some local stories that I think the Post doesn't have and should have had."[73] In January 2011, conservative commentator Paul Weyrich said, "The Washington Post became very arrogant and they just decided that they would determine what was news and what wasn't news and they wouldn't cover a lot of things that went on. And The Washington Times has forced the Post to cover a lot of things that they wouldn't cover if the Times wasn't in existence."[74]

White supremacism and neo-Confederatism under Pruden's editorship[edit]

Under Pruden's editorship (1992–2008), The Washington Times regularly printed excerpts from racist hard-right publications including VDARE and American Renaissance magazine, and Bill White, leader of the American National Socialist Workers' Party, in its Culture Briefs section.[11] Robert Stacy McCain, a member of the neo-Confederate hate group League of the South, was hired by The Washington Times and promoted to edit the Culture Briefs section, which became, according to Max Blumenthal, "a bulletin board for the racialist far right." Blumenthal also wrote that the Times was "characterized by extreme racial animus and connections to nativist and neo-Confederate organizations... from its earliest days the Times has been a hothouse for hard-line racialists and neo-Confederates."[12][75]

In a February 2013 article, the Columbia Journalism Review reported that under Pruden's editorship The Washington Times was "a forum for the racialist hard right, including white nationalists, neo-Confederates, and anti-immigrant scare mongers."[11] Between 1998 and 2004, the Times covered every biennial American Renaissance conference, hosted by the white supremacist New Century Foundation. According to the Columbia Journalism Review, "the paper's coverage of these events—which are hotbeds for holocaust deniers, neo-Nazis, and eugenicists—was stunningly one sided," and favorably depicted the conference and attendees.[11] In 2009, journalist David Neiwert wrote that The Washington Times championed "various white-nationalist causes emanating from the neo-Confederate movement (with which, until a recent housecleaning, two senior editors had long associations.)"[76]

A page in the The Washington Times' Sunday edition was devoted to the American Civil War, oftentimes glorifying the Confederacy.[11][77][12] In 1993, Pruden gave an interview to the neo-Confederate magazine Southern Partisan where he said, "Every year I make sure that we have a story in the paper about any observance of Robert E. Lee's birthday."[12] Pruden said, "And the fact that it falls around Martin Luther King’s birthday," to which a Southern Partisan interviewer interjected, "Makes it all the better," with Pruden finishing, "I make sure we have a story. Oh, yes."[12]

The Washington Times employed Samuel T. Francis, a white nationalist, as a columnist and editor, beginning in 1991 after being hand-picked by Pat Buchanan to take over his column.[78][79][80][81][82] In 1995, Francis resigned or was forced out from The Washington Times after Dinesh D'Souza reported on racist comments that Francis made at a conference hosted by the white supremacist magazine American Renaissance the previous year.[83][78][84][79][85] At the conference, Francis called on whites to "reassert our identity and our solidarity, and we must do so in explicitly racial terms through the articulation of a racial consciousness as whites... The civilization that we as whites created in Europe and America could not have developed apart from the genetic endowments of the creating people."[84] When Francis died in 2005, the Times wrote a "glowing" obituary that omitted his racist and white nationalist beliefs, as well as his firing from The Washington Times, and described him as a "scholarly, challenging and sometimes pungent writer"; in response, the editorial page editor David Mastio for the conservative Washington Examiner wrote in an obituary that "Sam Francis was merely a racist and doesn’t deserve to be remembered as anything less."[86][87] Mastio added that Francis "led a double life -- by day he served up conservative, red meat that was strong but never quite out of bounds by mainstream standards; by night, unbeknownst to the Times or his syndicate, he pushed white supremacist ideas."[86][87]

The Southern Poverty Law Center (SPLC) noted that The Washington Times had by 2005 published at least 35 articles by Marian Kester Coombs, who was married to managing editor Fran Coombs. She had a record of racially incendiary rhetoric and who had written for the white nationalist magazine Occidental Quarterly.[88] The SPLC highlighted columns written by Marian Kester Coombs in The Washington Times, in which she asserted that the whole of human history was a "the struggle of ... races"; that non-white immigration is the "importing [of] poverty and revolution" that will end in "the eventual loss of sovereign American territory"; and that Muslims in England "are turning life in this once pleasant land into a misery for its native inhabitants."[88]

Science coverage[edit]

Climate change denial[edit]

The Washington Times is known for promoting climate change denial.[89][90][91][14][15][16] Michael E. Mann, director of the Earth System Science Center at Pennsylvania State University, characterizes The Washington Times as a prominent outlet that propagates "climate change disinformation."[90] Naomi Oreskes, Professor of the History of Science at Harvard University, and Erik M. Conway, historian of science at NASA's Jet Propulsion Laboratory at the California Institute of Technology, wrote in their 2010 book Merchants of Doubt that The Washington Times has given the public a false sense that the science of anthropogenic climate change was in dispute by giving disproportionate coverage of fringe viewpoints and by preventing scientists from rebutting coverage in the Times.[91] For example, The Washington Times reprinted a column by Steve Milloy criticizing research of climate change in the Arctic, without disclosing Milloy's financial ties to the fossil fuel industry.[92]

During the Climatic Research Unit email controversy (also known as "Climategate") in 2009 in the lead-up to the Copenhagen Summit on climate change, The Washington Times wrote in an editorial "these revelations of fudged science should have a cooling effect on global-warming hysteria and the panicked policies that are being pushed forward to address the unproven theory."[93] Eight committees investigated the controversy, and found no evidence of fraud or scientific misconduct. In 2010, The Washington Times published an article claiming that February 2010 snow storms "Undermin[e] The Case For Global Warming One Flake At A Time".[94] A 2014 Times editorial mocked the "global warming scam" and asserted, "The planetary thermometer hasn’t budged in 15 years. Wildfires, tornadoes, hurricanes and other ‘extreme’ weather events are at normal or below-normal levels. Pacific islands aren’t submerged. There's so much ice the polar bears are celebrating."[95] The Washington Times cited a blog post in support of these claims; PolitiFact fact-checked the claims in the blog post and concluded it was "pants-on-fire" false.[95] In 2014, The Washington Times said that a NASA scientist claimed that global warming was on a "hiatus" and that NASA had found evidence of global cooling; Rebecca Leber of the New Republic said that the NASA scientist in question said the opposite of what The Washington Times claimed.[96] In 2015, it published a column by Congressman Lamar Smith in which he argued that the work of the National Oceanic and Atmospheric Administration was "not good science, [but] science fiction."[16]

In 1993, The Washington Times published articles purporting to debunk climate change.[97] The Washington Times headlined its story about the 1997 Kyoto Protocol on climate change, "Under the deal, the use of coal, oil and other fossil fuel in the United States would be cut by more than one-third by 2002, resulting in lower standards of living for consumers and a long-term reduction in economic growth."[98]

Ozone depletion denial[edit]

In the 1990s, The Washington Times published columns which cast doubt on the scientific consensus on the causes of ozone depletion (which had led to an "ozone hole"). It published columns disputing the science as late as 2000.[17] In 1991, NASA scientists warned of the potential of a major Arctic ozone hole developing in the spring of 1992 due to elevated levels of chlorine monoxide in the Arctic stratosphere. However, as the Arctic winter was unusually warm, the chemical reactions needed for ozone depletion did not occur. Even though the science was not incorrect, The Washington Times', along with other conservative media, subsequently created a "crying wolf" narrative where scientists were portrayed as political activists who were following an environmental agenda rather than the science. In 1992, The Washington Times published an editorial saying, "This is not the disinterested, objective, just-the-facts tone one ordinarily expects from scientists... This is the cry of the apocalyptic, laying the groundwork for a decidedly non-scientific end: public policy... it would be nice if the next time NASA cries 'wolf,' fewer journalists, politicians and citizens heed the warning like sheep."[99]

Second-hand smoke denial[edit]

In 1995, The Washington Times published a column by Fred Singer, who is known for promoting views contrary to mainstream science on a number of issues, where Singer referred to the science on the adverse health impact of second-hand smoke as the "second-hand smoke scare", and accused the Environmental Protection Agency of distorting data when it classified second-hand smoke as harmful.[18][19] In 1995, The Washington Times published an editorial titled "How not to spend science dollars" condemning a grant to the National Cancer Institute to study how political contributions from tobacco companies shape policy-making and the voting behavior of politicians.[100][101]

Hostile and false coverage of Barack Obama[edit]

Birther conspiracy theories and Muslim smears[edit]

In 2008, The Washington Times published a column by Frank Gaffney that promoted the false conspiracy theories that President Barack Obama was born in Kenya and was courting the "jihadist vote." Gaffney also published pieces in 2009 and 2010 promoting the false claim that Obama is a Muslim.[10]

No "blood impulse" for America[edit]

In a 2009 The Washington Times column entitled "'Inner Muslim' at work in Cairo", Pruden wrote that President Obama was the "first president without an instinctive appreciation of the culture, history, tradition, common law and literature whence America sprang. The genetic imprint writ large in his 43 predecessors is missing from the Obama DNA."[11] In another 2009 column, Pruden wrote that Obama had "no natural instinct or blood impulse” for what America was about because he was “sired by a Kenyan father” and “born to a mother attracted to men of the Third World."[11] These columns stirred controversy, leading The Washington Times to assign David Mastio, the Deputy Editorial Page Editor, to edit Pruden's work.[11]

Ted Nugent columns[edit]

Ted Nugent, a fervent critic of President Obama, published weekly columns for The Washington Times between 2010 and 2012.[102][103][104] Prior to joining the Times, Nugent stirred controversy by referring to Obama as a "piece of shit" and calling on him "to suck on my machine gun."[105][104] Nugent had also pleaded fealty to the Confederate flag before joining The Washington Times.[104] In 2012, Nugent was visited by the Secret Service after he alluded to beheading President Obama.[106][107] He said that if Obama would win re-election, "I will either be dead or in jail by this time next year."[108] At the time, the Mitt Romney campaign condemned Nugent's remarks; Washington Post media critic Erik Wemple noted that there was no response by The Washington Times.[104]

In 2014, Nugent (who had by then departed from The Washington Times) described Obama as a "subhuman mongrel", which is a term for mixed-breed dogs.[102] Times editor Wesley Pruden condemned Nugent's remarks, describing Nugent as an "aging rock musician with a loose mouth who was semifamous 40 years ago."[102] In response to Pruden's condemnation, David Weigel remarked in Slate, "That long ago? Only a year ago, he filed a special column for the Washington Times. Before that, for a few years, he published a weekly column."[102]

Other Obama controversies[edit]

In 2016, The Washington Times claimed that $3.6 million in federal funds were spent on a 2013 golf outing for President Obama and Tiger Woods. Snopes rated the article "mostly false", because the estimated cost included both official business travel and a brief presidential vacation in Florida.[109]

Seth Rich conspiracy theory op-ed[edit]

On March 1, 2018, The Washington Times published a commentary piece by retired U.S. Navy admiral James A. Lyons which promoted conspiracy theories about the murder of Seth Rich. In the piece, Lyon claimed that it was "well known in intelligence circles that Seth Rich and his brother, Aaron Rich, downloaded the DNC emails and was paid by Wikileaks for that information."[8][110] The piece cited no evidence for the assertion.[8][111] Aaron Rich, the brother of Seth Rich and a subject of the false claim, filed a lawsuit against The Washington Times, saying that it acted with "reckless disregard for the truth" and that it did not retract or remove the piece after "receiving notice of the falsity of the statements about Aaron after the publication".[8][112][111][113] On September 30, 2018, Rich's attorney, Michael Gottlieb, reported that Rich and The Washington Times had settled their lawsuit and shortly after the settlement The Washington Times issued an "unusually robust" retraction.[114][110]

Anti-Muslim content[edit]

Frank Gaffney, known for his "long history of pushing extreme anti-Muslim views", wrote weekly columns for The Washington Times from the late 1990s to 2016.[115][116] According to John Esposito, a Professor of Religion and International Affairs and of Islamic Studies at Georgetown University, Gaffney's "editorial track record in the Washington Times is long on accusation and short on supportive evidence."[117] In columns for the Times, Gaffney helped to popularize conspiracy theories that Muslim terrorists were infiltrating the Bush administration, the conservative movement and the Obama administration.[118][119][120] In 2015, The Washington Times published a column describing refugees fleeing the Syrian Civil War as an "Islamic Trojan Horse" conducting a "'jihad' by another name."[121][122] In a column on Islam, Ted Nugent wrote "If Islam is the religion of peace, then I’m a malnourished, tofu-eating anti-hunter," but did clarify "not all Muslims are religious whacks who deserve a bullet."[123]

In a 2016 report, the Muslim advocacy group Council on American-Islamic Relations listed The Washington Times among media outlets it said "regularly demonstrates or supports Islamophobic themes."[13] In 1998 the Egyptian newspaper Al-Ahram wrote that The Washington Times editorial policy was "rabidly anti-Arab, anti-Muslim and pro-Israel."[124]

Support for Donald Trump[edit]

The Washington Times opinion editor, Charles Hurt, was one of Donald Trump's earliest supporters in Washington.[125] In 2018 he included Trump with Ronald Reagan, Margaret Thatcher, John Paul II, and Martin Luther King Jr. as “great champions of freedom."[126]

Other controversies[edit]

Washington Times reporters visited imprisoned South African civil rights activist Nelson Mandela during the 1980s. Mandela wrote of them in his autobiography Long Walk to Freedom, "They seemed less intent on finding out my views than on proving that I was a Communist and a terrorist. All of their questions were slanted in that direction, and when I reiterated that I was neither a Communist nor a terrorist, they attempted to show that I was not a Christian either by asserting that the Reverend Martin Luther King never resorted to violence."[127][98]

In 1988, The Washington Times published a misleading story suggesting that Democratic presidential candidate Michael Dukakis had sought psychiatric help. The Washington Times headlined a story, "Dukakis Kin Hints at Sessions," and included a quote from Dukakis' sister-in-law saying "it is possible" he visited a psychiatrist. However, The Washington Times misleadingly clipped the full quote by the sister-in-law, which was "It's possible, but I doubt it."[35][128]

The Washington Times reporter Peggy Weyrich quit in 1991 after one of her articles about Anita Hill's testimony in the Clarence Thomas Supreme Court nominee hearings was rewritten to depict Hill as a "fantasizer."[98]

In a 1997 column for The Washington Times, Frank Gaffney falsely alleged a seismic incident in Russia was a nuclear detonation at that nation's Novaya Zemlya test site, which would have meant that Russia had violated the Comprehensive Test Ban Treaty (CTB).[129] Subsequent scientific analysis of the Novaya Zemlya event showed that it was a routine earthquake.[130] Reporting on the allegation, the Bulletin of the Atomic Scientists observed that following its publication "fax machines around Washington, D.C. and across the country poured out pages detailing Russian duplicity. They came from Frank Gaffney." The Bulletin of the Atomic Scientists also noted that during the first four months of 1997 Gaffney had "issued more than 25 screeds" against the CTB.[129]

In 2002 The Washington Times published a story accusing the National Educational Association (NEA), the largest teachers' union in the United States, of teaching students that the policies of the U.S. government were partly to blame for the 2001 terrorist attacks on the World Trade Center.[131] The accusation was denied by the NEA.[132][133] Brendan Nyhan (now a University of Michigan political science professor) wrote that The Washington Times story was a "lie" and a "myth".[131]

Staff[edit]

Editors-in-chief

Managing editors

Opinion editors

Current contributors

Former contributors

Others

P literature.svg This literature-related list is incomplete; you can help by expanding it.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ http://twt-media.washtimes.com/media/misc/2016/05/26/RollingThunder_Final.pdf
  2. ^ http://twt-media.washtimes.com/media/misc/2013/11/05/twt_demo_nov2013.pdf
  3. ^ "Subscribe".
  4. ^ "The Washington Times reports first profitable month". The Big Story. Retrieved February 7, 2016.
  5. ^ "Operations Holdings INC – About Us". www.operationsholdings.com. Retrieved March 19, 2018.
  6. ^ a b Hall, Mimi (March 22, 2001). "Bush, aides boost access of conservative media". USA Today.
  7. ^ a b Glaberson, William (June 27, 1994). "Conservative Daily Tries to Expand National Niche". The New York Times. Retrieved July 25, 2009.
  8. ^ a b c d e Darcy, Oliver. "Seth Rich's brother sues right-wing activists, Washington Times over conspiracy theories". CNNMoney. Retrieved May 22, 2018.
  9. ^ a b Islam, Securitization, and US Foreign Policy | Erdoan A. Shipoli | Palgrave Macmillan. p. 247.
  10. ^ a b
  11. ^ a b c d e f g h Blake, Mariah (February 11, 2013). "The Washington Times takes a giant step—backwards". Columbia Journalism Review. Retrieved June 29, 2018.
  12. ^ a b c d e Blumenthal, Max (September 20, 2006). "Hell of a Times". The Nation.
  13. ^ a b "Report says list of 'Islamophobic groups' reaches new high". Deseret News. June 20, 2016. Retrieved December 25, 2018.
  14. ^ a b "Playing Climate-Change Telephone". The New Yorker. Retrieved May 22, 2018.
  15. ^ a b "Analysis of "Deceptive temperature record claims"". Climate Feedback. August 28, 2015. Retrieved May 22, 2018.
  16. ^ a b c Hiltzik, Michael (December 4, 2015). "The attack on climate change scientists continues in Washington". Los Angeles Times.
  17. ^ a b Naomi Oreskes & Erik M. Conway (2010). Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. Bloomsbury. pp. 130–135. ISBN 9781608192939.CS1 maint: Uses authors parameter (link)
  18. ^ a b Singer, Fred (1995). "Anthology of 1995's Environmental Myths". The Washington Times. Archived from the original on December 29, 2018.
  19. ^ a b Powell, James Lawrence (2011). The Inquisition of Climate Science. Columbia University Press. pp. 57, 198. ISBN 9780231527842.
  20. ^ "Sun Myung Moon Paper Appears in Washington". The New York Times. May 18, 1982.
  21. ^ Pak was founding president of The Washington Times Corporation (1982–1992), and founding chairman of the board. Bo Hi Pak, Appendix B: Brief Chronology of the Life of Dr. Bo Hi Pak, in Messiah: My Testimony to Rev. Sun Myung Moon, Vol I by Bo Hi Pak (2000), Lanham, MD: University Press of America.
  22. ^ "Rabbi Joins the Board of Moonie Newspaper", The Palm Beach Post, May 21, 1978
  23. ^ excerpt Archived May 13, 2008, at the Wayback Machine The Unification Church Studies in Contemporary Religion, Massimo Introvigne, 2000, Salt Lake City, Utah: Signature Books, ISBN 1-56085-145-7 p. 25
  24. ^ a b Ahrens, Frank (May 23, 2002). "Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20". The Washington Post. Retrieved August 16, 2009.
  25. ^ Frum, David (2000). How We Got Here: The '70s. New York City: Basic Books. p. 146. ISBN 978-0-465-04195-4.
  26. ^ The Nation's Capital Gets A New Daily Newspaper,The Washington Post, May 17, 1982
  27. ^ "Ex-Publisher Says Moon Church Ran Newspaper", The New York Times, Susan Rasky, July 23, 1984. Retrieved June 20, 2014.
  28. ^ "Five Resign from Washington Times," The Washington Post, April 15, 1987.
  29. ^ Romano, Lois (September 18, 1982). "Review is Killed". The Washington Post. p. C1.
  30. ^ Barbara Gamarekian (1991). "Washington Times Editor Resigns, But Will Stay On to Write Articles". The New York Times.
  31. ^ Roberts, Sam (February 16, 2015). "Arnaud de Borchgrave, Journalist Whose Life Was a Tale Itself, Dies at 88". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved March 11, 2016.
  32. ^ Emily Langer, Arnaud de Borchgrave, swashbuckling Newsweek foreign correspondent, dies, The Washington Post (February 15, 2015).
  33. ^ Behind the Times Fairness and Accuracy in Reporting August/September 1987
  34. ^ Dear Leader's Paper Moon The American Prospect September 19, 2005
  35. ^ a b c "Washington's Other Paper". Columbia Journalism Review. 1995. Archived from the original on February 23, 2004.
  36. ^ "The Washington Times takes a giant step—backwards". Columbia Journalism Review. Retrieved March 11, 2016.
  37. ^ A Desire to Feed the World and Inspire Self-Sufficiency, New York Times, August 11, 2007
  38. ^ Washington Times Moves to Reinvent Itself, Alex S. Jones, The New York Times, January 27, 1992.
  39. ^ Conservative Daily Tries to Expand National Niche, The New York Times, June 27, 1994
  40. ^ Goodman, Walter (January 21, 1992). "Review/Television; Sun Myung Moon Changes Robes". New York Times.
  41. ^ As U.S. Media Ownership Shrinks, Who Covers Islam? Archived April 21, 2005, at the Library of Congress Web Archives, Washington Report on Middle East Affairs, December 1997
  42. ^ Tension of the Times The Washington Post June 18, 2004, "Insiders say the church's new line is that with the end of the Cold War, it's important to support international organizations such as the United Nations and to campaign for world peace and interfaith understanding. That stance would be awkward for The Washington Times's hard-line editor in chief, Wesley Pruden, and its stable of neoconservative columnists."
  43. ^ "Hell of a Times". The Nation. September 21, 2006. Retrieved July 1, 2013.
  44. ^ State Native to lead DC newspaper Archived February 11, 2009, at the Wayback Machine Connecticut Post January 26, 2008
  45. ^ Ex-Washington Post Reporter to Lead a Rival The New York Times February 11, 2008
  46. ^ Erik Wemple, "Playing Center: John Solomon is pushing evenhandedness at The Washington Times Archived March 1, 2008, at the Wayback Machine, Washington City Paper, February 29, 2008.
  47. ^ "Washington Times updates style guide, conservatives up in arms". Salon. February 27, 2008. Retrieved July 1, 2013.
  48. ^ News and Curiosities, Prospect, September 2006
  49. ^ a b With Tumult at the Top, Washington Times Faces Uncertainty, The New York Times, November 30, 2009.
  50. ^ Large Staff Cuts Announced at The Washington Times, The New York Times, December 2, 2009
  51. ^ Washington Times Dropping Sunday Edition As Part of 'Refocused' Approach[permanent dead link], Editor & Publisher, December 21, 2009
  52. ^ Washington Times cuts sports section, others[permanent dead link], Washington Examiner, December 31, 2009
  53. ^ Eulogy for sports, The Washington Times, January 3, 2010
  54. ^ Unification Church CEO, others respond to unsigned blog post about Washington Times Archived July 24, 2010, at the Wayback Machine, Poynter Online (website of the Poynter Institute), July 22, 2010
  55. ^ Deal in Works for The Washington Times, The New York Times, August 25, 2010
  56. ^ Shapira, Ian (November 3, 2010). "Moon group buys back Washington Times". The Washington Post. p. C1.
  57. ^ Washington Times relaunching Monday, Politico, March 16, 2011
  58. ^ Washington Times names Ed Kelley as editor; will oversee news coverage and opinion content, The Washington Post, June 10, 2011
  59. ^ http://www.washingtontimes.com, The Washington Times. "Longtime Times executive Joo resigns, takes job in Korea". The Washington Times. Retrieved February 7, 2016.
  60. ^ http://www.washingtontimes.com, The Washington Times. "New Times CEO moves quickly to name leadership team, set path to profitability". The Washington Times. Retrieved February 7, 2016.
  61. ^ Harper, Jennifer (March 13, 2013). "The Washington Times extending reach with cable network". The Washington Times. Retrieved March 15, 2013.
    Freedlander, David (March 14, 2013). "One America News Network, New Conservative Cable Channel, Sets Launch". Daily Beast. Retrieved March 15, 2013.
    Hagey, Keach (March 14, 2013). "Herring Plans to Launch New Conservative News Network". The Wall Street Journal. Retrieved March 15, 2013.
  62. ^ http://www.washingtontimes.com, The Washington Times. "Solomon returns to lead content, business strategies at The Washington Times". The Washington Times. Retrieved February 7, 2016.
  63. ^ "» John Solomon returns to The Washington Times JIMROMENESKO.COM". Archived from the original on April 23, 2016. Retrieved April 7, 2016.
  64. ^ Byers, Dylan. "David Keene, ex-NRA president, named Washington Times opinion editor". POLITICO. Retrieved December 26, 2018.
  65. ^ Wemple, Erik (December 7, 2015). "John Solomon leaves Washington Times, joins Circa re-launch". The Washington Post.
  66. ^ Damian Anderson (December 23, 1991). "Reverend Sun Myung Moon Speaks on Our Mission During the Time of World Transition". Unification.net. Retrieved July 1, 2013.
  67. ^ Ahrens, Frank (May 23, 2002). "Moon Speech Raises Old Ghosts as the Times Turns 20". The Washington Post. Retrieved May 25, 2010.
  68. ^ a b Washington 2002: The Other Paper Archived April 19, 2006, at the Wayback Machine
  69. ^ Jennifer Harper. "Washington Times reaches profitability after 33 years, $1 billion in losses". The Washington Times.
  70. ^ Bush Sr. To Celebrate Rev. Sun Myung Moon—Again Mother Jones April 29, 2007
  71. ^ "Bill Moyers Journal. Bill Moyers interviews Thomas Frank". PBS. Retrieved February 6, 2016.
  72. ^ "x".
  73. ^ "Washington 2002: Donald Graham's Washington Post". November 24, 2003. Archived from the original on November 24, 2003. Retrieved March 19, 2018.
  74. ^ MediaChannel.org – Frontline: Reverend Moon Archived January 7, 2011, at the Wayback Machine
  75. ^ Blumenthal, Max (November 16, 2009). "Palin's Noxious Ghostwriter". The Daily Beast.
  76. ^ Neiwert, David (2009). Eliminationists: How Hate Talk Radicalized the American Right (2016 Routledge ed.). Paradigm Publishers. p. 80. ISBN 9781317260615.
  77. ^ Moe Tkacik (November 5, 2010). "Just Like Old Times at The Washington Times?". Washington City Paper.
  78. ^ a b Heidi Berich and Kevin Hicks, "White Nationalism in America" in Hate Crimes (ed. Barbara Perr: Praeger, 2009), pp. 112–13.
  79. ^ a b Shenk, Timothy (August 16, 2016). "The dark history of Donald Trump's rightwing revolt". The Guardian.
  80. ^ Griffin, Roger; Feldman, Matthew (2004). Fascism: Post-war fascisms. Routledge. p. 155.
  81. ^ Potok, Mark (2003). "The American Radical Right: The 1990s and Beyond". In Roger Eatwell & Cas Mudde (eds.). Western Democracies and the New Extreme Right Challenge. Routledge. p. 59. doi:10.4324/9780203402191. ISBN 9780203402191.CS1 maint: Uses editors parameter (link)
  82. ^ MacMullan, Terrance (2009). Habits of Whiteness: A Pragmatist Reconstruction. Indiana University Press. p. 147. ISBN 978-0253002884.
  83. ^ Murphy, Paul V. (2003). "The Rebuke of History: The Southern Agrarians and American Conservative Thought". University of North Carolina Press. p. 247.
  84. ^ a b Howard Kurtz, Washington Times Clips Its Right Wing, The Washington Post, October 19, 1995.
  85. ^ Frantz, Douglas; Janofsky, Michael (February 23, 1996). "Buchanan Drawing Extremist Support, and Problems, Too". The New York Times.
  86. ^ a b "Shots Fired, Book Delayed". AdWeek. August 28, 2006.
  87. ^ a b Mastio, David (February 22, 2005). "Francis re-fought immoral battles of 1964". Washington Examiner. Archived from the original on December 26, 2018. Retrieved December 26, 2018.
  88. ^ a b Heidi Beirich & Mark Potok (April 28, 2005). "Washington Times Editor and Wife Promote Radical Right Agenda". Intelligence Report. No. Spring 2005. Southern Poverty Law Center.CS1 maint: Uses authors parameter (link)
  89. ^ McCright, Aaron M.; Dunlap, Riley E. (August 18, 2011). "Organized Climate Change Denial". The Oxford Handbook of Climate Change and Society: 152. doi:10.1093/oxfordhb/9780199566600.003.0010.
  90. ^ a b Mann, Michael E. (March 2012). The Hockey Stick and the Climate Wars: Dispatches from the Front Lines. Columbia University Press. p. 64. ISBN 9780231526388.
  91. ^ a b Kitcher, Philip (June 4, 2010). "The Climate Change Debates". Science. 328 (5983): 1230–1234. Bibcode:2010Sci...328.1230K. doi:10.1126/science.1189312. ISSN 1095-9203.
  92. ^ Naomi Oreskes & Erik M. Conway (2010). Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. Bloomsbury. p. 247. ISBN 9781608192939.
  93. ^ Mayer, Frederick (2012). "Stories of Climate Change: Competing Narratives, the Media, and U.S. Public Opinion 2001-2010" (PDF).
  94. ^ "Washington Times: February Snow Storms "Undermin[e] The Case For Global Warming One Flake At A Time"". The Huffington Post. 2010.
  95. ^ a b Corneliussen, Steven Corneliussen Steven T. (July 1, 2014). "News dispatches from the climate wars". Physics Today. doi:10.1063/PT.5.8054.
  96. ^ "The Right-Wing Press' New Climate Change Lie". The New Republic. Retrieved May 22, 2018.
  97. ^ Stevens, William K. (September 14, 1993). "Scientists Confront Renewed Backlash on Global Warming". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved December 28, 2018.
  98. ^ a b c Ritchie, Donald. "Reporting from Washington". Oxford University Press. pp. 262–263.
  99. ^ Brysse, Keynyn; Oreskes, Naomi; o'Reilly, Jessica; Oppenheimer, Michael (February 1, 2013). "Climate change prediction: Erring on the side of least drama?". Global Environmental Change. 23 (1): 327–337. doi:10.1016/j.gloenvcha.2012.10.008. ISSN 0959-3780.
  100. ^ Landman, Anne; Glantz, Stanton A. (2009). "Tobacco Industry Efforts to Undermine Policy-Relevant Research". American Journal of Public Health. 99 (1): 45–58. doi:10.2105/AJPH.2007.130740. ISSN 0090-0036. PMC 2600597. PMID 19008508.
  101. ^ "How not to spend science dollars". The Washington Times. 1995.
  102. ^ a b c d Weigel, David (February 21, 2014). "Ted Nugent Loses the Washington Times, Rick Perry, Rand Paul". Slate Magazine. Retrieved December 25, 2018.
  103. ^ Gentilviso, Chris (August 6, 2012). "Ted Nugent: 'Obama Represents Everything Bad About Humanity'". Huffington Post. Retrieved December 25, 2018.
  104. ^ a b c d Wemple, Erik (2012). "Washington Times and its columnist, Ted Nugent". The Washington Post.
  105. ^ "Ted Nugent's Greatest Hits". EW.com. Retrieved December 25, 2018.
  106. ^ "Ted Nugent Wonders if 'We'd Have Been Better Off if the South Had Won the Civil War'". The Hollywood Reporter. Retrieved December 25, 2018.
  107. ^ Jacobs, Ben (February 19, 2014). "Nugent: President Obama Is 'Subhuman Mongrel'". The Daily Beast. Retrieved December 25, 2018.
  108. ^ Heller, Corinne. "Ted Nugent to be probed for anti-Obama rant?". KABC-TV. Retrieved December 25, 2018.
  109. ^ "FALSE: Obama Golf Outing with Tiger Woods Cost Nearly $4 Million". Snopes.com. Retrieved May 22, 2018.
  110. ^ a b Darcy, Oliver. "The Washington Times settles lawsuit with Seth Rich's brother, issues retraction and apology for its coverage". CNNMoney. Retrieved October 1, 2018.
  111. ^ a b Eltagouri, Marwa (March 27, 2018). "Brother of slain DNC staffer Seth Rich sues right-wing activists, newspaper over conspiracy theories". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved May 22, 2018.
  112. ^ Darcy, Oliver. "Former Seth Rich family spokesman files lawsuit against individuals, media outlet he says defamed him". CNNMoney. Retrieved May 22, 2018.
  113. ^ Anapol, Avery (March 27, 2018). "Brother of slain DNC staffer sues Washington Times, conservative activists". TheHill. Retrieved May 22, 2018.
  114. ^ "Retraction: Aaron Rich and the murder of Seth Rich". The Washington Times. Retrieved October 1, 2018.
  115. ^ Clifton, Eli. "Meet Donald Trump's Islamophobia Expert". Foreign Policy. Retrieved December 25, 2018.
  116. ^ Beinart, Peter (March 19, 2017). "Frank Gaffney's Campaign to Denationalize American Muslims". The Atlantic. Retrieved December 25, 2018.
  117. ^ Esposito, John L. (June 27, 2013). The Future of Islam. Oxford, New York: Oxford University Press. p. 19. ISBN 9780199975778.
  118. ^ Bail, Christopher. "Terrified". Princeton University Press. pp. 49–51, 99. Retrieved December 25, 2018.
  119. ^ Terkel, Amanda (August 1, 2012). "Frank Gaffney Plotting To Take Down Grover Norquist With Muslim Brotherhood Accusations". Huffington Post. Retrieved December 25, 2018.
  120. ^ Woodruff, Betsy (December 15, 2015). "Cruz's Cozy Ties To DC's Most Prominent, Paranoid Islamophobe". The Daily Beast. Retrieved December 25, 2018.
  121. ^ Picard, Joe (December 14, 2015). "The paranoid style in Islamophobic politics". TheHill. Retrieved December 29, 2018.
  122. ^ "Monica Crowley, latest addition to Trump's national security team, believes in fighting Islam 'the way we fought the Nazis'". www.yahoo.com. Retrieved December 29, 2018.
  123. ^ Jacobs, Ben (February 19, 2014). "Nugent: President Obama Is 'Subhuman Mongrel'". The Daily Beast. Retrieved December 29, 2018.
  124. ^ The same old game Archived February 15, 2009, at the Wayback Machine, Al-Ahram, November 12–18, 1998, "The Washington Times is a mouthpiece for the ultra conservative right, unquestioning supporters of Israel's Likud government. The newspaper is owned by Sun Myung Moon, originally a native of North Korea and head of the Unification Church, whose ultra-right leanings make him a ready ally for Netanyahu. Whether or not Netanyahu is personally acquainted with Moon is unclear, though there is no doubt that he has established close friendships with several staff members on The Washington Times, whose editorial policy is rabidly anti-Arab, anti-Muslim and pro-Israel."
  125. ^ "The Trump Dynasty Takes Over the GOP". politico.com. Retrieved May 3, 2017.
  126. ^ The Corrosion of Conservatism: Why I Left the Right, Max Boot, Liveright Publishing, October 9, 2018, page 124
  127. ^ Mandela, Nelson (June 27, 2017). Long Walk to Freedom. p. 315.
  128. ^ "REPORTER QUITS OVER DUKAKIS STORY". The Washington Post. 1988.
  129. ^ a b Isaacs, John (November 1997). "Spinning to the Right". Bulletin of the Atomic Scientists. Retrieved July 22, 2016.
  130. ^ Wallace, Terry. "False Accusations, Undetected Tests and Implications for the CTB Treaty". Arms Control Association. Retrieved July 22, 2016.
  131. ^ a b "The big NEA-Sept. 11 lie". Salon. September 5, 2002. Retrieved December 24, 2018.
  132. ^ Young, Cathy (September 2, 2002). "An unfair attack on teachers union". Boston Globe. Retrieved April 17, 2008.
  133. ^ Chase, Bob (August 20, 2002). "Letter to The Washington Times from NEA President" (Press release). National Education Association. Archived from the original on May 17, 2008. Retrieved April 17, 2008.
  134. ^ "Times Says Goodbye To Pruden, Coombs". AdWeek. January 28, 2008.
  135. ^ Kurtz, Howard (November 17, 2009). "Washington Times editor Richard Miniter files discrimination claim". The Washington Post.
  136. ^ "Charles Hurt rejoins The Washington Times as new opinion editor". The Washington Times. December 18, 2016.
  137. ^ "Sen. Rand Paul: Trust but verify on immigration reform". The Washington Times. February 8, 2013. Retrieved July 1, 2013.
  138. ^ "Washington Times ends Sen. Rand Paul column amid plagiarism allegations". The Washington Times. November 5, 2013. Retrieved November 5, 2013.
  139. ^ "Closing time at Cafe Clinton? – - Breaking News, Political News & National Security News – The Washington Times". April 11, 2008. Archived from the original on April 11, 2008. Retrieved June 21, 2016.CS1 maint: Unfit url (link)
  140. ^ "About The Washington Times (Washington [D.C.]) 1902–1939". Chronicling America. Washington, D.C.: Library of Congress. Archived from the original on January 30, 2016.

External links[edit]